21 Aralık 2011 Çarşamba

KIZ ÇOCUKLARININ OKULLAŞMA ORANLARININ ARTIRILMASI OPERASYONU



AVRUPA BİRLİĞİ KOORDİNASYON DAİRESİ BAŞKANLIĞI PROJELERİ



KIZ ÇOCUKLARININ OKULLAŞMA ORANLARININ ARTIRILMASI OPERASYONU
Projeyi Yürüten Birim: ÇSGB Avrupa Birliği Koordinasyon Dairesi Başkanlığı ve AB Fonları Koordinasyon ve Uygulama Merkezi’nin koordinasyonunda Milli Eğitim Bakanlığı
Başlangıç ve Bitiş Tarihleri:Operasyonun 2010 yılının ikinci çeyreğinde başlamış olup, 24 ay sürmesi öngörülmektedir.
Projenin Maliyeti ve Finansman Kaynakları: Operasyonun bütçesi 15 milyon Avrodur.  Operasyon Türkiye Cumhuriyeti ve Avrupa Birliği tarafından finanse edilmektedir. Operasyona AB katkısı %85, ulusal katkı ise %15 oranındadır.
Projeyi Hazırlayanlar:ÇSGB Avrupa Birliği Koordinasyon Dairesi Başkanlığı ve AB Fonları Koordinasyon ve Uygulama Merkezi’nin koordinasyonunda Milli Eğitim Bakanlığı Projeler Koordinasyon Merkezi tarafından hazırlanmıştır.

Projeden Faydalananlar:Operasyonun hedef grubunu, gerek okulu terk etmiş gerekse okulu terk etme riski bulunan ve kültürel engeller nedeniyle ortaöğretime erişemeyen başta ortaöğretim çağındaki kız çocukları olmak üzere öğrenciler; çocuklarını okula göndermek istemeyen ya da gönderecek maddi durumu olmayan kız çocuklarının ebeveyni; özelikle öğrencilere psikolojik ve mesleki rehberlik veren öğretmenler oluşturmaktadır.
Projenin Gerekçesi, Amacı ve Hedefleri:
Gerekçesi: Avrupa Birliği ülkeleri ile karşılaştırıldığında iş gücünün eğitim düzeyi düşüktür.  2005 yılında iş gücünün  %62’si orta öğretim eğitim düzeyinin altındadır ve toplam iş gücünün sadece %12’si lise ve üniversite mezunudur. İş gücü katılım oranı kuşkusuz eğitim düzeyi ile doğru orantılıdır ve bu bağlantı kadınlarda çok daha çarpıcı düzeydedir. Orta öğrenim mezunu kadınların %31’i iş gücüne katılırken, lise ve üniversite mezunlarında bu oran %70’lere yükselmektedir. Eğitim seviyesinin yükselmesi, tarımdaki payın düşüşü ve hızlı kentleşmenin de eklenmesi ile ileriki yıllarda iş gücüne katılım oranının artmasına yol açabilir; bu durumu göz önüne alan sağlam iş politikaları oluşturulmaz ise, işsizlik oranlarında artışa neden olabilir.
İşsizlik, yüksek öğrenime erişenler arasında daha yaygındır. Bu durumun arkasındaki temel nedenler düşük eğitim düzeyinde olanlarla karşılaştırıldığında, vasıflı olanlar için artan etkin olma oranları, eğitim gerektiren işlere girmek için gittikçe yükselen talepler ve vasıflı işler oluşturmada iş gücü piyasasının yetersiz kapasitesidir. Bu durum, işgücü piyasasının ihtiyaçlarına ve daha iyi ve daha fazla istihdamın yaratılmasına yönelik eğitim sisteminin yeniden yapılandırılması ve okuldan işe geçişe ilişkin önlemleri gerektiren işgücü piyasası gereksinimleri ile eğitim sistemi arasında uyumsuzluğun olduğunu göstermektedir. Özellikle, mesleki ve teknik eğitim mezunlar ile üniversite mezunlarını da kapsayan yüksek işsizlik oranı, bu üç alandaki yetersizliği ortaya çıkarmaktadır.
Kız Çocuklarının Okullaşma Oranlarının Artırılması Operasyonu ile ortaöğretimde ve mesleki eğitimdeki özellikle kız çocuklarının okullaşma oranlarının arttırılması, özellikle kız çocuklarının okul terk oranlarının azaltılması, başta kadınlar ve kız çocuklar olmak üzere işgücünün mesleki beceri ve yetkinliklerinin arttırılması ve ailelerin özellikle kız çocuklarının eğitiminin önemi konusunda bilinçlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Genel Hedefi: eğitim kalitesinin arttırılması, eğitim ve iş piyasası arasındaki bağın kuvvetlendirilmesi ve başta kız çocuklarının olmak üzere her düzeyde okullaşma oranlarının yükseltilmesi suretiyle, insan kaynağına yapılan yatırımın arttırılmasıdır.
Özel Hedefi ise şunlardır:
  • Özellikle kız çocuklarının ortaöğretimdeki ve mesleki eğitimdeki okullaşma oranlarının arttırılması,
  • Özellikle kız çocuklarının okul terk etme oranlarının düşürülmesi,
  • Başta kız çocukları ve kadınlar olmak üzere işgücünün, mesleki becerilerinin ve yetkinliklerinin arttırılması,
  • Özellikle kız çocuklarının eğitimi hususunda ebeveynlerin bilincinin arttırılması.
Projenin Sonuçları: Operasyonun birinci bileşeni kapsamında gerçekleştirilecek faaliyetler şunlardır:
1.Özellikle kızlar olmak üzere, ilk ve orta dereceli okullardan ayrılan veya ayrılma riski bulunan öğrencilere ilişkin risklerin tanımlanması,
2.Üniversitelerle işbirliği yaparak, özellikle Yatılı İlköğretim Bölge Okulları olmak üzere, okullardaki psikolojik rehberlik ve danışmanlık hizmetlerinin kalitesinin arttırılması,
3.Kız çocuklarının okula dönmeleri için özendirme tedbirlerinin teşvik edilmesi,
4.Hayat Boyu Öğrenme perspektifi içinde; sahiplenme ve sürdürülebilirliğin sağlanması için tüm paydaşların katılımıyla psikolojik rehberlik ve danışmanlığın teşvik edilmesi amacıyla farkındalık yaratma, yaygınlaştırma ve görünürlük faaliyetleri organize edilmesi,
İkinci bileşen kapsamında ise kız çocuklarının okullaşma oranlarının artırılması amacıyla hibe programı uygulanacaktır.
Açıklamalar: İnsan Kaynaklarının Geliştirilmesi Bileşeninin (IPA IV) Program Otoritesi T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığıdır. Söz konusu bileşenin yürütülmesi ile ilgili işler Makam Oluru ile çıkarılan bir yönergeyle AB Fonları Koordinasyon ve Uygulama Merkezine verilmiştir. Bu kapsamda, AB Fonları Koordinasyon ve Uygulama Merkezi tarafından proje faydalanıcısı kuruma proje belgelerinin hazırlanması ve proje faaliyetlerinin yürütülmesi aşamalarında teknik destek verilmektedir. 

Share/Save/Bookmark

0 yorum:

Yorum Gönder

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts with Thumbnails Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...